تحلیل نقشه فرشهای شکارگاهی محمدحسین مصورالملکی بر مبنای فرشهای شکارگاهی دوره صفوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
In the late of the Qajar era, a Persianized Iranian royal family of Azerbaijani Turkic origin which ruled Persia from 1785 to 1925, the Isfahan carpet design was revived by some of the artists such as Mirza Aqa Emami and Mohammad Hossein Mosavver Al-Molki. One of the leading artists in the late of the Qajar period and the early of the next period, Mohammad Hossein Mosavver Al-Molki, known as Haj Mossaver, was an innovator whether in painting or carpet design. However, the traditions of the Safavid painting and design are dominant in his works. He revived the hunting design which belonged to the previous periods specially Safavid era in the Isfahan carpet. In this paper, the Mosavver Al-Molki’s hunting designs is studied with a descriptive-analytical method and the paper’s data is collected through an observational and library-based research. The study revealed that his works were not a mere imitation. He changed the horizontal composition of the Safavid hunting carpets to the vertical composition. As a result, a high horizon was created in the hunting scene. Haj Mosavver had a realistic perspective in his designs and so, he solved the problem of the separation between the nature of the field and the elements of hunting scene in traditional hunting carpets via converting the vines and palmettos to the small bushes and shrubs. In fact, his work was a logical relationship between the contemporary carpet design and the Safavid’s.
منابع مشابه
بررسی تأثیرات نگارگری ایران بر طراحی فرشهای عصر صفوی تا دوره ی معاصر
طراحی قالی ایران ، در طول تاریخ خود در ارتباط و برخورد نزدیک با هنر نگارگری و نقاشی بوده و از جوانب بسیاری همچون ویژگیهای مضمونی،ساختاری،تصویری و کاربرد رنگ و نوشتار تحت تأثیر آن قرار داشته است.به سبب این رابطه ، عمده ی کیفیات مطلوب و زیبایی شناسانه که فرش ایران را مطبوع طبع جوامع هنری جهان قرار می دهد،از حیطه ی نقاشی به فرش انتقال داده شده و این هنر-صنعت نه تنها از مرزهای سنت فراتر رفته بلکه ج...
تحلیل رفتار فشارپذیری پرز در فرشهای پرزبریده
فرش نوعی منسوج است که از سه قسمت مجزا یعنی نخهای تار پود و خاب (پرز) تشکیل شده است. نخهای تار و پود زمینه فرش را بوجود آورده و از طرفی سطح خارجی فرش را نخهای خاب عمود بر سطح زمینه تشکیل می دهند. از آنجا که فرش نوعی کفپوش است بهنگام راه رفتن و یا قراردادن اشیا روی آن نخهای خاب تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین شناسایی رفتار فشارپذیری خاب فرش می تواند در شناخت کیفیت و دوام آن بسیار مهم باشد. تاکنو...
15 صفحه اولشناسایی و طبقهبندی نقش درخت واقواق در فرشهای سدههای دهم تا سیزدهم هجری ایران
نقشمایۀ درخت سخنگو یا درخت واقواق، که در داستانها و افسانههای سرزمینهای گوناگون ریشه دارد، به اشکال مختلفی بر آثار هنری نمایان شده است. این نقش سرچشمۀ پیدایش نقوش تزیینی واق است که ترکیبی از سر جانداران طبیعی یا تخیلی با ساقهها و گلهای اسلیمی و ختایی است و بهعنوان یکی از نقشمایههای اصلی قالیبافی ایران مطرح میشود و در طرحهای مختلفی چون لچکترنج و درختی جلوهگر میشود. این نقوش گون...
متن کاملتجلی اصول زیباشناسانه هنر ایران در فرشهای ایرانی
طرحهای و نقشه های قالی ایران به مناسبت فراگیری و تنوع و گوناگونی آن، الهام دهنده و الهام گیرنده از سایر نگاره ها و نقوش تزئینی در هنر ایران بوده و هست. اصول زیبایی شناسانه هنر ایران در قالی های متجلی است و این هنر در شکل گیری اصول و مبانی زیبایی شناختی هنر ایران، جایگاه و اهمیتی همسنگ و حتی فراتر دارد.ترکیب، نظم بخشی، همهنگی و معنابخشی در طرح و رنگ نگاره ها، شکل دهنده اصول و معیارهای مشترک در ه...
15 صفحه اولارزیابی پارامترهای موثر بر دوام فرشهای دستباف پشمی با استفاده از مدلهای رگرسیونی آماری
دو عامل اساسی در ارزیابی کیفیت عملکرد فرش ها، رفتار یا واکنش مکانیکی لایه پرزها در راحتی قدم زدن بر روی آنها و دوام ظاهر اولیه آنها می باشد. ارزیابی این دو عامل در هنگام خرید توسط مشتریان ممکن نیست. بنابراین تنها راه حل سهولت انتخاب، اطمینان و اشتیاق خرید در نزد مشتریان فرش ها، تضمین حداقل های کیفیت مجموعه خواص کلیدی مرتبط با این دو عامل و به-عبارتی تعیین طول عمر مفید مصرف فرش می باشد. اولین گا...
بررسی جایگاه هنر دوره صفوی
عصر بالندگی و شکوفایی هنر ایران دوران سلجوقی و ایلخانی است و در زمان تیموریان به اوج می رسد. در حالی که از گذشته تاکنون مطالب بسیاری در مدح و ستایش صفویان گفته شده که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا تحلیل و بررسی جدی در زمینه فرهنگ و هنر. تمرکز و یکپارچگی سازمان دولت صفوی باعث شد تا جمیع هنرها رونق گرفته و تولیدات فراوانی در تمامی زمینه های هنری انجام شود و بدین گونه بود که هنرها در این عصر به جهت کم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 20
صفحات 73- 96
تاریخ انتشار 2012-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023